PTram

Porady i tutoriale - Poradnik. Pierwsze kroki z Edytorem

siroccoxp - 2011-03-30, 20:20
Temat postu: Poradnik. Pierwsze kroki z Edytorem
A więc zaczynając zabawę z edytorem najpierw musimy skopiować folder "NewMap"

Znajduje się on w folderze "template" (główny folder z grą) do folderu "maps"

Gdy już go wrzucimy otwieramy edytor. W trakcie otwierania pojawi nam się informacja

czy wczytać ostatni stan edytora. Możemy dać "Nie/Nein" i wczytać plik z folderu

"NewMap", zaznaczamy plik "global" i dajemy otwórz.

Pokazuje nam się nowy kawałek o wymiarach 300x300m .. I tu zaczyna się nasze pole do

popisu ;)
Zacznijmy od przedstawienia poszczególnych zakładek. (Będę trochę nawiązywać do

Trainz-a będzie łatwiej)

Sterowanie po mapie...
Używamy do tego myszki...
-klikając prawym klawiszem w jakieś miejsce przesuwamy się.
-Przytrzymując rolkę i obracając myszkę obracamy kamerę.
-Przytrzymując prawy i ruszając myszkę przód tył oddalamy bądź przybliżamy obraz.
-Lewy przycisk myszki wybieranie obiektu, drogi
- Klawisz N - za jego pomocą dodajemy nowy element czy z zakładki "obiekty" czy z

"splines"
- Klawisz G - służy do przesuwania obiektu po mapie
- Klawisz R - obracanie obiektów
- Delete- po ówczesnym podświetleniu obiektu, drogi na czerwono usuwa ją.

Tile:--------



Pierwsza zakładka "Tile" czyli dodawanie(Create New Tile Here), bądź

usuwanie konkretnego kawałka mapy (Delete this Tile). Aby dodać następny fragment jak

w TRS trzeba najechać myszką na obszar za naszym kawałkiem wtedy (prawy klawisz

myszki) i gdy będziemy mogli dodać owy kawałek podświetli się funkcja dodawania

fragmentu. (dodawanie działa wtedy kiedy już stworzyliśmy jakąś ulice postawiliśmy kilka

budynków)


Opcja "Create Lightmap of this Tile" służy do dodania oświetlenia na mapie (czyt.

Latarnie, domy i wszystko co świeci) jeżeli nie damy tej opcji w latarniach świecić się

będą tylko klosze a droga jak była ciemna tak będzie dalej. Czasami jest tak, że

oświetlenie zaskakuje i działa za pierwszym razem czasem trzeba kilka razy to kliknąć.
Kolejne opcje to dodawanie wody. Wiem na razie tylko tyle, że trzeba zrobić zagłębienie

terenu skierować tam kursor prawym klawiszem myszki (tak się przesuwamy po mapie,

za pomocą kliknięć) i dajemy dodaj wodę (Add Water) lub usuwamy (Remove Water)
Opcja poniżej to chyba dodawanie tła jeszcze tego nie próbowałem więc nie powiem jak to działa.

Objects:---------



Tutaj znajdują się obiekty statyczne jak budynki, wiaty przystankowe, drzewa

itp. żeby załadować obiekty należy kliknąć przycisk "load all!" załadują nam się

wszystkie dostępne obiekty z katalogu 'scenery objects' Dodajmy sobie budynek.
(Najlepiej obejrzeć wszystko co jest zawarte w obiektach będziemy mieli lepszą wiedzę

czym dysponujemy) A więc wchodzimy w "Buildings/Residental/High Rise" Klikamy

lewym myszki na pierwszą opcje (domek z czerwonym dachem-nazwa obiektu)

przenosimy kursor na mapę i wciskamy "N" pojawia nam się budynek podświetlony na

czerwono (po kliknięciu myszką jeżeli nie wybraliśmy obiektu, bedzie on się podświetlał

na niebiesko) (na razie jest on przytwierdzony do myszki) klikamy w dowolnym miejscu

budynek stoi. Jeżeli klikniemy na niego lewym klawiszem myszki budynek się podświetli

na czerwono



(teraz możemy go obrócić(naciskając R i

ruszając myszką), przesunąć(wciskając G i ruszając myszką), obniżyć, podwyższyć

(wpisujemy wartość w polu "Object Properties) linijka "Z" i zatwierdzamy enterem) lub

zmienić na inny obiekt zaznaczając kolejny budynek na liście.
Jak korzystać z funkcji "Attach to Objeckt" (stosujemy ją np. w przypadku sygnalizacji

świetlnej i przystanków)
Aby dodać znak przystanku wchodzimy w "German Street Side/BVG/Bus Stop with large

name plate....
Stawiamy go na mapie (N)

Przechodzimy do obiektu Bus Stop Lineplate

green 2- digit... i klikamy (N) [nie odznaczamy obiektu ma on byc na czerwono!]


Klikamy "Attach to Object" i klikamy na słupek przystankowy. Plakietka jest już na

przystanku. W okienku obok klawisza "Attach...." wpisujemy 1. plakietka jest już

przytwierdzona (w przypadku kolejnej postępujemy tak samo, tylko wpisujemy 2 przy

kolejnej) Chcąc wpisać nr linii klikamy "Etykietę" wpisujemy linie i dajemy ok.


Jeżeli chcemy nadać nazwę przystankowi zaznaczamy go aby się podświetlił na

czerwono i klikamy "etykietę"

Jeżeli zaznaczymy opcje "Randome" Edytor będzie stawiał losowe obiekty z folderu w

którym był obiekt. Przydaje się to przy stawianiu domków jedno rodzinnych i drzew.
Jeżeli podświetlimy obiekt na czerwono i klikniemy (N) zduplikujemy obiekt... Szybkość

pracy ;)

Zróbmy Skrzyżowanie i dodajmy na nie sygnalizacje świetlną.
Wchodzimy w folder "Crossing" i wybieramy interesujące nas skrzyżowanie.


Żeby wybrać wysięgnik na lampy Wchodzimy w folder "German Street..../ Lights i

wybieramy przedostatnią pozycję.

Ustawiamy słup na skrzyżowaniu

(przesuwając go G lub obracając poprzez wciśnięcie R) Sygnalizatory znajdują się w

folderze "German Street.../ Traffic Lights/Traffic Lights Cars Over... (3 od końca)


Gdy będzie podświetlony klikamy "Attach...." i klikamy na słup.

Postępujemy teraz tak samo z każdym

kierunkiem. Żeby sygnalizacja działała, należy "powiedzieć jej", które skrzyżowanie ma

obsługiwać. Podświetlamy sygnalizator, klikamy opcje "Parent to...." i klikamy na

skrzyżowanie.

Teraz wszystkie sygnalizatory pokazują

zielone światło aby to zmienić trzeba (przy podświetlonym sygnalizatorze) Kliknąć

przycisk opcje.

Musimy określić kierunek czy jest to kierunek

główny "0" czy boczny (czyt. podporządkowany) "1" Na jednej parze dajemy "1" na

drugiej parze sygnalizatorów "0" Czasem jeżeli się pomylimy światła działają na odwrót

wtedy trzeba zamienić "0" na "1" i na odwrót w drugiej parze "1" na "0"
Przy światłach dla pieszych wpisujemy albo "2" albo "3" natomiast światła dla kierunku

w lewo to odpowiednio "4" i "5". Sygnalizatory znajdziecie w "traffic lights" a słupki w

"Lights" Myślę, że to tyle z tej zakładki. Zajmijmy się kolejną.

Spliness ----

Żeby wybrać jakiś interesujący nas odcinek drogi wciskamy Load/Marcel/ i

jakąś konkretną drogę (Szkoda, że nie ma tu opcji "Load all" która by się tu bardzo

przydała, gdyż jak czegoś szukamy trzeba wszystko ładować oddzielnie :/ ) ...
Drogę stawiamy wciskając (N) Dołączymy ją do naszego skrzyżowania.

Możemy je przysunąć aż się samo połączy

bądz przesunąć samo skrzyżowanie. Albo podczepi się automatycznie albo wystarczy

przysunąc je tak żeby nie było szpar. (powinno działać) I teraz co możemy zrobić z

zaznaczoną drogą. Na zdjęciu macie funkcje podstawowe.

Po wpisaniu kilku parametrów wyszło mi coś

takiego xD ...

Jeżeli chcemy zrobić zakręt lewo lub prawo

trzeba podać promień łuku albo na + albo na - . Opcja "Complete to..." Pozwala nam

łączyć dłuższe odcinki bądź bardziej zagmatwane między skrzyżowaniami (raz działa ta

opcja raz nie i trzeba albo dodawać łukowi promień albo obracać skrzyżowanie). Jeżeli

łączymy Dalsze skrzyżowanie z drogą Spline.

Wciskamy "Complate to.." przesuwamy kursor

do do końcówki drogi spline, pojawi się przeźroczysty czerwony walec, klikamy raz na

jednym z pasów ruchu i na końcu skrzyżowania drugiego na tym samym pasie.

Po kliknięciu pojawi nam się droga ^^

Ze "Spline" To tyle ;) czyli podstawy


Terrain ----



Czyli zarządzanie Terenem i texturami. Tu nie muszę chyba za wiele tłumaczyć
Odnośnie malowania zastosowano warstwy. Coś jak w programach graficznych ;] Czyli

nie możemy malować starszej warstwy na nowej ... Podczas tworzenia warstwy

wybieramy texture z folderu na górze i na dole dajemy tą samą. (przynajmniej ja tak daje)

nie wiem co by wyszło gdyby się dało dwie różne. w polach obok wpisujemy wartości,

które odpowiadają za wielkość textury. Oczywiście podczas malowania trzeba

zaznaczyć opcje "Paint on Layer" gdyż inaczej podwyższy się nam teren xD




Traffic Rules -----



Czyli jak nazwa wskazuje Zasady ruchu obowiązujące na mapie.
Aby zaznaczyć interesujący nas odcinek klikamy na linie po których jeżdżą

samochody.(brązowe) piesi (zielone) po kliknięciu linia zmienia się na kolor czerwony.
Jeżeli chcemy odznaczyć (pomyliliśmy się)

wciskamy Shift i odznaczamy lewym myszki.

Kolejna zakładka odpowiada za linie, po których będzie jeździł bus ale jeszcze tego nie

ogarnąłem.

Przedostatnia zakładka odpowiada za porę dnia - suwakami możemy sobie zmieniać

godzinę i miesiąc z datą i takie inne pogodowe cuda... Klikając opcje "Snow" zobaczymy

jak wygląda mapa w zimie ;)

Myślę, że coś wam poradziłem ;) Powodzenia w twórczości.

Kopiowanie za zgodą autora. czyli mnie xD
PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-03-30, 22:23

Świetny poradnik. Pewnie podczas tworzenia map padnie tu jeszcze wiele pytań, ale przynajmniej dzięki tej lekturze będzie już wiadomo "jak to ugryźć". :E

Wielkie dzięki za rozruszanie kącika OMSI. ;)

siroccoxp - 2011-03-31, 09:45

Spox Kaszlaku ;) Wszystko napisałem ogólnikowo tak więc jak będą jakieś pytania proszę pisać ;)

PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-03-31, 10:32

Powiedz mi, te zatoczki przystankowe, które masz na swojej mapie, to jest jakieś gotowe w grze, czy trzeba to rzeźbić samemu? I ja dobrze widzę, że w OMSI nie ma czegoś takiego jak osobno ulice i chodniki?

Ogólnie to zacząłem sobie dłubać już powoli swoją mapkę. Miała być w miarę realna, ale póki co gra nie daje mi zbytnio takiej możliwości, bo z tego co widzę można korzystać tylko z gotowych skrzyżowań, a na modelowanie własnych nie mam niestety takiego skilla. :( Więc pewnie mapce daleko będzie do realnej, aczkolwiek postaram się jakoś odzwierciedlić linię w miarę możliwości jak najbliżej oryginału. Z resztą gdy będzie już co pokazać to założę temat. Ogólnie rzeźbienie ulic i skrzyżowań w TRSie było o wiele prostsze. Taki moim zdaniem ten edytor trochę nie do końca przemyślany jest. No i te upierdliwe problemy z łączeniem spline'ów. Bardzo często wyskakuje błąd, że coś tam nie idzie połączyć, trzeba się bawić, skracać, obracać itd, męczące to jest. W dodatku jak już uda się coś połączyć i okaże się, że chciałbym np. ulicę przesunąć pół metra w bok, to nie przesuwa mi się cała reszta tylko dany fragment i trzeba z łączeniem rzeźbić od nowa... :/ Wczoraj przesiedziałem blisko 5 godzin i ledwie udało mi się zrobić jakiś tam ogólny zarys pętli i trochę otoczenia, ale budowa jest strasznie męcząca i irytująca. Mam nadzieję, że w późniejszym czasie autorzy gry pomyślą nad poprawą rozwiązań edytora, lub ktoś z dodatekmejkerów pomyśli o stworzeniu jakiegoś nowego. :E

siroccoxp - 2011-03-31, 11:18

Kaszlaku musisz pobrać dodatek z ulicami i zatoczkami ;) jest na tym polskim forum omsi w dziale obiekty ;)
http://omnibussimulator.p..._i_zatoczki_335
Prosze bardzo ;) musisz powrzucać je tak jak jest w readmy.. albo ściągnac mapkę bo pamiętam, że w jakiejś były te drogi wykorzystane i było już wmontowane. Puki co niestety nie można robić samemu skrzyżowań :/ i to trochę boli. Fakt TRS był banalnym edytorem w porównaniu do OMSI.
Jeżeli chodzi o chodniki to możesz je wgrać oddzielnie ;) Wchodzisz w Marcel/i bodajże pierwsze 3 czy 4 linijki to chodniki ;) (oczywiście ładujemy z zakładki spliness)

PZDR siroccoxp

LCniko - 2011-03-31, 15:04

Oczywiście że można robić własne skrzyżowania w.... .... blenderze.
siroccoxp - 2011-03-31, 16:11

?? ??? olśnij mnie :mrgreen:

PZDR siroccoxp

LCniko - 2011-03-31, 20:04

Wiesz zrobienie modelu to jedno. To jeszcze da rade zrobić. Ale oskryptować to już gorszy problem. Nie wiem czy w SDK nie ma nic o tym.
siroccoxp - 2011-03-31, 20:15

Aaaaa no tak ;] Gdybym miał takie cudo to dałoby sie każde skrzyżowanie zrobić :} hehe

PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-04-01, 00:58

LCniko napisał/a:
Oczywiście że można robić własne skrzyżowania w.... .... blenderze.


kaszlak_maniak napisał/a:
z tego co widzę można korzystać tylko z gotowych skrzyżowań, a na modelowanie własnych nie mam niestety takiego skilla

LCniko - 2011-04-01, 13:27

Eee ? ;)
siroccoxp - 2011-04-01, 13:54

No że kaszlak srednio by sobie dal rade ze stworzeniem krzyżówki od podstaw ;)

PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-04-02, 01:25

Chodziło mi o to, że nie powiedziałeś mi niczego nowego. Wiem, że można sobie samemu wymodelować skrzyżowanie, ale to jest wyższa szkoła jazdy i musiałem sobie ponarzekać, że OMSIowy edytor nie ma takich przemyślanych rozwiązań jak edytor TRSowy. Gdybym chciał zachować chociaż idealny układ samych ulic, każde nowe skrzyżowanie musiałoby się kończyć walką w Blenderze, zamiast kilkunastoma kliknięciami na mapie i w menu bocznym. Owszem, liznąłem gdzieś tam trochę modelowania. Gdyby dało się takie skrzyżowanie zrobić w ZModelerze, to może nawet bym sobie poradził, a tu jest Blender, dla mnie niestety jest on jeszcze za trudny do obsługi, a nigdzie nie znalazłem prostego, rzeczowego tutoriala, który by opisał te najważniejsze funkcje programu, by móc w ogóle w nim ruszyć. Poza tym jak sam wspomniałeś poza zrobieniem meshu trzeba to to jeszcze umieć oskryptować, a to już by była dla mnie czarna magia.

Aczkolwiek mam prostą wizję znaną już wszystkim z TRSa, aczkolwiek w TRSie sprawdziła się raczej średnio i jeśli dobrze pamiętam, jako jeden z nielicznych - Citadis próbował zastosować to na swojej mapce na szerszą skalę (z resztą to był też chyba jego pomysł, żeby w ogóle tak zbudować drogi), co jednak nie wyklucza, żeby spróbować tego tutaj. Gdyby powstały jakieś sensowne chodniki, oraz znaki poziome, można by było budować ulice i skrzyżowania wykorzystując same chodniki, układając samemu pasy, a za asfalt robiłaby tekstura podłoża.

siroccoxp - 2011-04-02, 09:44

Widzisz Kaszlaku właśnie ja tak musiałem postąpić :/ na jedyn ze swoich skrzyżowań. Nie połączyłem tego gotowym skrzyżowaniem ale użyłem niewidzialnej drogi i wbudowanych chodników a wygląda to tak.


Wiem niewygląda to porywczo aczkolwiek musiałem pujść na kompromis... męczyłem się z tym wczoraj chyba z 4h :/ bo nic nie pasowało do oryginału a gotowe krzyżowania pasują co najwyzej do Berlina :( męczyłem się trochę ale teraz znowu ruszamy do przodu ;)

PZDR siroccoxp

Mannerheim - 2011-04-02, 10:57

Siro, po co malujesz teksturą bruku tam gdzie powinien być asfalt? To wygląda po prostu brzydko...
Nie wiem czy zauważyłeś ale w folderze Textures jest całkiem ładna, gotowa tekstura asfaltu (str_asphdrk.bmp) prawie identyczna jak asfalt z wbudowanych dróg.
Stwórz sobie w edytorze nowy Layer i przypisz do niego tę teksturę, w rozdzielczości 512x512 i maluj. Będzie to wyglądać tysiąc razy lepiej :)

siroccoxp - 2011-04-02, 16:29

No tak tylko, że jak załącze ten asfalt to jest czarny jak smoła i to mnie wkurza :/ nie potrafię operować tymi texturami są strasznie ubogie i do dupy. Powiedz po kolei co mam zrobić jakie wartości wpisać, żeby asfalt miał taki kolor jak trzeba. Będę wdzięczny ;)

PZDR siroccoxp

Mannerheim - 2011-04-02, 17:05

Czarny jak smoła?
Dziwne...
U mnie wygląda to tak:


Kolorek jak widzisz podobny, od biedy może być (zawsze lepsze to niż bruk :P )
Musisz po prostu stworzyć nowy Layer i w polu Main Texture podać ścieżkę do tego pliku str_asphdrk.bmp, a drugie (Detail Texture) pozostawić puste. Następnie w górnym okienku Repeating wpisać wartośc 16, w dolnym 4.
Rozdzielczośc ustaw na 512x512.

siroccoxp - 2011-04-02, 18:19

Powiem tak dziwna sprawa za pierwszym razem jak położyłem ta texture ok udało się. Natomiast za drugim razem :/ miałem tą samą czarną plamę :( ale puki co skrzyżowanie które miało być pomalowane jest pomalowane :} Dlatego dostaniesz pomógł xD

PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-04-03, 00:43

Mam taki problem. Mam sobie grunt w jakiejś tam jednej, podstawowej teksturze. Chcę dodać nową, co by pomalować jakiś kawałek ulicy. Ok, udało się. Pomalowałem co chciałem i tyle. Teraz chcę pomalować inny kawałek gruntu inną teksturą. No więc tak jak poprzednią, se ją dodaję, ustawiam parametry i... cały teren dookoła robi mi się w nowej teksturze. Nie pomaga żadne malowanie ani gumkowanie. Po usunięciu tekstury z listy wszystko wraca do poprzedniego stanu, ale gdy próbuję kolejnych kilka razy dodać teksturę, sytuacja się powtarza. WTF? :o
LCniko - 2011-04-03, 09:12

Wielkość pędzla ?
siroccoxp - 2011-04-03, 10:27

Miałem podobną sytuację :/ tu wielkość pędzla możesz dać na 5-2 a i tak całe pole ci sie pomaluje i czasem będziesz mial teren w paski :/ i trzeba te drugie pole w warstwie (detale czy cos) dac jeszcze cos wtedy nie ma czegoś takiego :/ glupio zrobili. Powinna być opcja jak W trs zbiór textur i hasło. "Hulaj duszo piekła nie ma."

PZDR siroccoxp

kaszlak_maniak - 2011-04-03, 18:44

Wielkość pędzla nawet 1. Z resztą nawet nie zdążę nacisnąć na podłożu, a już się kaszani. No nic, będę musiał z tym walczyć metodą prób i błędów.
siroccoxp - 2011-04-03, 20:13

Spróbuj tak ... Jeden z userów napisał to w pomocach do edytora z forum OMSI moze pomoże.

Kod:
"Inne wartości w polach Main Texture Repeating oraz Detail Texture Repeating. Ja mam 4 tekstury i maluję jak sobie chcę, a ustawione tak:
Trawa na: 1/60 (texture\gras.bmp)
Kostka: 20/8 (Texture\str_k_kopfstein.bmp)
Piach: 50/10 (Sceneryobjects\Railroad_MC\texture\Schotter.bmp)
Asfalt: 20/8 (Texture\str_asphdrk.bmp)
Wszystkie te teksturki masz podane w nawiasach. Ustaw dobre wartości te co podałem w tych dwóch polach i nie zapomnij w Detail Texture mieć plik noise_low.bmp
Polecam także zawsze przed zadaniem pytania odpalić sobie w edytorze mapę Berlin i zobaczyć jak to tam wygląda. Dużo można się dowiedzieć."


PZDR siroccoxp


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group